Een metafoor voor vervanging
De reis
een aantal passagiers op. Deze taxi maakt gebruik van een openbare infrastructuur, waar meer verkeersdeelnemers - informatieobjecten - aan te treffen zijn. Op het station, de interface met een andere vervoersystemen, gaat ieder zijns weegs. Jij stapt in de alle volle trein uit Maastricht richting Utrecht, en met jouw vele anderen. Vanwege een probleem met deze trein is er in Eindhoven een diesellocomotief voor geplaatst. Voor jou verder niet interessant want het ding rijdt en nog wel op tijd. In Utrecht moet je overstappen op de intercity naar het noorden. De trein waar je uitkomt gaat immers door naar Amsterdam. Een deel is voor Leeuwarden en een deel is voor Groningen. Omdat je niet goed hebt opgelet stap je per ongeluk in het Leeuwarder gedeelte. Je besluit na Amersfoort in de trein door te lopen naar het voorste Groninger gedeelte. Deze interne overstap op de Veluwe bespaart je de stress in Zwolle op het toch vaak volle perron. In Groningen volgt weer een overstap. Je mag met een echte Wadloper verder om vervolgens in Winschoten weer in treintaxi te kunnen stappen om op de plaats van bestemming aan te komen.
Voorwaarden
Jij als persoon (informatie) wilt ongeschonden met behoud van lijf en leden (context, functionaliteit etc.) aankomen. Je concentreert je niet op één techniek en één soort infrastructuur maar op verschillende maar dan wel om de reis te kunnen maken. Deze technieken en infrastructuren zijn afhankelijk van de plaats en het aanbod. Je bent ook niet altijd de enige, er zijn meer personen die op dezelfde momenten van dezelfde technieken gebruik maken. Gelukkig is er voldoende standaardisatie die dat mogelijk maakt. Wielen, deuren (niet onbelangrijk om in- of uit te stappen), ramen, stoelen, spoorbreedte, wegen tot op het niveau van de schroefjes en moertjes. Maar ook zijn er personen die er voor zorgen dat het allemaal werkt. Ze maken het reizen mogelijk door de boel te laten rijden, voeren onderhoud uit, kopen nieuwe voertuigen, leggen nieuwe (spoor)wegen aan en wat nog meer. Om er voor te zorgen dat het allemaal functioneert zijn er (verkeers)regels, procedures en afspraken.
Soms kun je je reis niet direct voortzetten en moet je zelfs even wachten, op het perron al dan niet overkapt of in een stationsrestauratie. Als het nodig is is er altijd wel iets waar je warm en droog kunt verblijven.
Dit geldt dus ook voor informatie. Die moet door de tijd reizen met gebruikmaking van de meest geschikte technieken die op een bepaald moment voorbij komen. Een beschikbare techniek of format heeft een beperkt leven dat in de meeste gevallen korter duurt als de gewenste levensduur van informatie. Daarom zul je veel moeten migreren (overstappen). Daarom is het noodzakelijk technieken te gebruiken die het overstappen mogelijk maken.
Ten slotte
Mocht je dan nu informatie tegenkomen in een verouderde stoomtrein of in een bus met houtgasinstallatie zou ik proberen de informatie te laten overstappen. Het vervoermiddel zou ik verder over laten aan het museum of de hobbyisten. Voorkom een doodlopend spoor van software-insluiting, programmeerinsluiting en het toepassen van obscure en verouderde, niet langer in gebruik zijnde formaten.
Levenscyclus:
Informatiemodel:
Grondslag:
- 43 keer gelezen