U bent hier

Informatiemanagement in kaart gebracht

TitelInformatiemanagement in kaart gebracht
PublicatietypeArtikel
Publicatiejaar2003
AuteursMaes, R.
Edition2003-02
UItgavePrimaVera Working Paper
Pagina's9
Publicatiedatum06/2003
UitgeverDepartment of Information Management, Universiteit van Amsterdam
Plaats uitgaveAmsterdam
TaalNL
RefMan9801
Samenvatting

Voor veel organisaties is informatiemanagement nog onbekend gebied, in andere organisaties worstelen informatiemanagers met het helder aangeven van hun rol en betekenis. In dit artikel, bestemd voor "practitioners", wordt informatiemanagement inzichtelijk in kaart gebracht aan de hand van een 9-vlaksmodel en worden misvattingen erover weerlegd. Met een aantal voorbeelden geven we aan hoe organisaties, gebruik makend van het voorgestelde model, tot een betekenisvolle invulling van informatiemanagement komen. Er wordt voorts ingegaan op de belangrijkste aandachtsgebieden van informatiemanagement en op de verschillende rollen van de CIO. Tot slot schetsen we de nabije en meer visionaire toekomst van het vakgebied. Informatiemanagement wordt niet alleen in kaart gebracht, maar voor nu en voor de toekomst ook op de kaart gezet!

Aantekeningen

Het negenvlaksmodel en de verantwoordelijkheid, rol en functie van een Chief Information Officer (CIO).

(vlz. 12)

1. Informatiestrateeg
Het directe verantwoordelijkheidsgebied van de CIO. Centraal hierin is het opstellen en bewaken van een informatiestrategie, rekening houdend met bedrijfsbehoeften en ICT-kansen. Deze strategie heeft informatie als business resource tot onderwerp. Ook de grondlijnen van het inrichten van de informatiehuishouding komen hierin tot uiting.

2. Bedrijfsstrategieadviseur
In een informatie-intensieve organisatie behoort de CIO tot de leiding. Hij co-definieert en co-structureert de business strategie, waarbij hij specifiek oog heeft voor het strategisch benutten van de informatievoorziening in ruime zin en voor de bedrijfskansen en -risico’s die gepaard gaan met ICT. In organisaties met minder informatie-afhankelijkheid, zal de CIO als adviseur in deze optreden en rapporteren aan de leiding.

3. ICT-portfoliomanager
De CIO is verantwoordelijk voor de relatie met de (externe of interne) ICT-aanbieder(s). Hiertoe stippelt hij een lange termijn-beleid uit voor het ICT-aanbod en houdt hij toezicht op de performance en de kosten van de bestaande leveranciers. Hij volgt bovendien de ontwikkelingen op de ICT-aanbodmarkt.

4. Organisatiearchitect
De CIO en zijn team ontwerpen de overall, geïntegreerde ondernemingsarchitectuur die zich over de drie kolommen uitstrekt; vooral de informatie-architectuur, een blauwdruk voor het informerende en communicerende vermogen van de organisatie, vraagt hierbij speciale aandacht. Hij staat garant voor een flexibele en schaalbare infrastructuur en stuurt de migratieplanning aan.

5. Business adviseur
Deze rol wordt vaak vergeten of veronachtzaamd. Het succes van de CIO is echter in hoge mate afhankelijk van zijn "peer" relatie met de business unit managers en zijn inspirerend en coördinerend vermogen richting de eventuele BU informatiemanagers. Samen adviseren ze bij procesherinrichting, business case ontwerp, roll-out, training etc. etc. De CIO en de informatiemanagers moeten als "van ons" beschouwd worden.

6. Trend watcher
Last but not least heeft de CIO oog voor de buitenwereld: hij volgt maatschappelijke en organisatorische veranderingen met betrekking tot informatiegebruik op de voet, weet ICT-trends op hun waarde voor de organisatie te taxeren etc.

URLhttp://oostconsulting.nl/wp-content/uploads/2013/06/Informatiemanagement.pdf
Citation Keyref_9801

Informatiemodel:

Datum eerste publicatie: 
zondag, 1 november 2015 - 4:30pm
Share/Deel